Адвокат д-р Ивайло Василев
тел.: 0896733134
e-mail: vasileff.lawfirm@gmail.com
Обща информация
Повечето хора изпитват трудност в избора на тип дружество, което да регистрират. Всяка структура има своите предимства и недостатъци. Най-важното е да помислите за данъците, които дължите на държавата и отговорността, която поемате пред вашите партньори. За момента ООД или ЕООД е предпочитаната форма за стартиране на малка до средна компания в България, особено след намаляване на изискването за началния капитал по време на регистрацията в търговския регистър.
Основната разлика между ЕООД и ООД е в броя на хората, притежаващи част от капитала. При ЕООД собствеността на капитала е еднолична – един човек е вносител на капитала. За регистрация на ООД – учредителите трябва да са поне двама, но няма изискване да имат равни капиталови вложения.
В следващите редове неизчерпателно са представни основните документи, които са необходими при регистрацията на ЕООД и ООД. С оглед на спецификите при учредяване на дружеството, следва да се потърси адвокат, който да консултира учредителя/те на дружеството, да изготви всички необходими документи и да ги внесе в Агенция по вписванията – Търговски регистър за тяхното внасяне по електронен път.
Необходими документи за учредяване на ЕООД
Ще са ви необходими следните документи:
- Бележка за внесен капитал, която можете да издадете от банка по избор.
- Съгласие за приемане на управление и образец от подписа (спесимен) – необходимо е да бъде нотариално заверен и подписан от управителя. Има два варианта: да имате подготвен спесимен, който има нужда единствено от нотариална заверка или да поискате от нотариалната кантора го изготвят.
- Учредителен акт
- Учредителен протокол – Документът трябва да съдържа взетите решения от учредителното събрание и дневния ред на събранието.
- Решение за назначение на едноличния собственик на капитала като управител
- Заявление по образец А4
- Декларация по чл. 13, ал. 4, Закон за Търговския регистър (ЗТР). Декларира се истинността на заявените обстоятелства. Подписва се от заявителя.
- Декларация по чл. 13, ал. 5, ЗТР. Подава се от приносителя. Попълва се само когато заявителят не представя документите лично в ТР.
- Декларация по чл. 142, Търговски закон (ТЗ). Забрана за конкурентна дейност. Подписва се от управителя.
- Декларация по чл. 141, ал. 8, ТЗ. Управителят декларира, че отговаря на изискванията на закона за управител на фирма. Подписва се.
- Заявление за запазване на фирма (Д1), което не е задължително и струва 50 лв.
- Лиценз или разрешение, когато дейността на фирмата изисква такова.
Необходими документи за учредяване на ООД
Ще са ви необходими следните документи:
- Бележка за внесен капитал, която можете да издадете от банка по избор. В случай, че сте избрали да регистрирате ООД с капитал, който е по-висок от 2 лв. (това е установеният в закона минимум), то е необходимо да внесете поне 70% от капитала.
- Съгласие за приемане на управление и образец от подписа (спесимен) – Необходимо е, да бъде нотариално заверен и подписан от управителя. Има два варианта: да имате подготвен спесимен, който има нужда единствено от нотариална заверка или да поискате от нотариалната кантора го изготвят.
- Дружествен договор
- Протокол от Общото събрание на съдружниците – Документът трябва да съдържа взетите решения от учредителното събрание и дневния ред на събранието.
- Решение на общото събрание за назначаване на управител
- Заявление по образец А4
- Декларация по чл. 13, ал. 4, Закон за Търговския регистър (ЗТР). Декларира се истинността на заявените обстоятелства. Подписва се от заявителя.
- Декларация по чл. 13, ал. 5, ЗТР. Подава се от приносителя. Попълва се само когато заявителят не представя документите лично в ТР.
- Декларация по чл. 142, Търговски закон (ТЗ). Забрана за конкурентна дейност. Подписва се от управителя.
- Декларация по чл. 141, ал. 8, ТЗ. Управителят декларира, че отговаря на изискванията на закона за управител на фирма. Подписва се.
- Заявление за запазване на фирма (Д1), което не е задължително и струва 50 лв.
- Лиценз или разрешение, когато дейността на фирмата изисква такова.
Източник: https://www.registryagency.bg/bg/